Man lär så länge man lever

Foto Charlotte Gawell ur UteplatserJag har aldrig haft något större intresse varken för växter eller odling, men i år har nyfikenheten på det gröna gjort entré. I svärföräldrarnas sommarhus njuter jag plötsligt av att klippa gräset, det som tidigare bara var ett ont måste. Jag har byggt en odlingsbänk och grävt potatisland. Men det är på östkusten det och jag befinner mig mitt inne i Malmö, en och en halv trappa upp på en liten, liten balkong.

Innan vi flyttade in gjorde flera i föreningen om sina balkonger och la till ett antal kvadratmeter, fast inte personen som bodde i vår lägenhet inte. Så nu sitter jag här på knappa fyra kvadratmeter med tre tomatplantor, spretig lavendel, sju klättrande bönstänglar (sammanlagt tre lila blommor), en mångårig, övervintrad jordgubbsplanta (en blomma), en ynklig kruka ruccola som ser ut som ogräs och en död basilika. Det blev inte riktigt som jag tänkte mig när jag i vintras satt uppkrupen under en filt med flera kilo trädgårdsböcker i knäet. Då valde jag ordet prunkande som ledmotiv. Nu inser jag odling och trädgård inte alls är vad jag trodde det var. Min bild har varit inlindad i ett romantiskt skimmer där jag sett framför mig hur jag med min käcka gröna vattenkanna promenerar runt på min balkong och plockar till mig vad naturen har att erbjuda …

Man lär så länge man lever. Nästa års ledmotiv blir: ”hårt arbete” och ”glädjas över det lilla”.

/Lo Söllgård

Mer läsning om trädgårdstankar och uteplatser i böckerna Uteplatser och Brev från min trädgård. Boken Uteplatser finns även till förmånligt sommarpris! Till erbjudandet>>>

Det här inlägget postades i Arkitektur, Trädgård och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Man lär så länge man lever

  1. Ping: Skörden från min balkong: några ynka bönor och en text. | Lo Söllgård

Kommentera

