Pizza och choklad – utflyktstips från Österlen

Somrarna spenderar jag på Österlen, gärna långa helger på vinter, vår och höst också. Man brukar tala om Skånes östkust som Sveriges Provence eller Toscana och det är inte utan anledning. Precis som i Italien och Frankrike drar ljuset till sig konstnärerna. Landskapet är hisnande. Havet blått och maten – allt finns att få tag i här, närodlat och närproducerat: Lamm och kryddor från Haväng. Tomater och andra grönsaker från Orelund. Fisk köper man på Buhres eller varför inte från Nya Rökeriet eller Skillinge Rökeri. På våren odlas sparris flitigt och på hösten skördas äpplen som blir till cider, marmelad, chutney, jos och annat gott på Kiviks musteri.

Eftersom Österlen är så underbart som jag ovan beskrivit, i lagom klyschiga ordalag, flockas turisterna här varje sommar. Konstnärerna, havet, det böljande landskapet och maten lockar. Själv vill jag helst bara sitta i trädgården, möjligen ta en tur till stranden och proviantera i närheten. När jag möter mer än tre personer på min löprunda svär jag tyst för mig själv som en vresig gammal gubbe.

Om jag ändå ska ta mig utanför hemmet tvekar jag inte, pizza och choklad! Vardagligt? Låt dig inte luras …

Tångdala lönnkrog började som ett konstprojekt, polisanmäldes men har nu alla nödvändiga tillstånd. Här äter man stenugnsbakad pizza i en unik miljö. Tångdala ligger mellan Rörum och Kivik. När du kommer söder ifrån ser du en snickrad skylt på höger sida om vägen. Lönnkrogen håller öppet alla dagar utom måndagar. Det är inget stort ställe, att boka rekommenderas, 0414-246 46.

Pizza bakad i vedeldad ugn kan du även äta på Friden, gårdskrogen utanför Melby. Här lovas närodlat och ekologisk, i största möjliga mån. Boka bord och förvänta er inte allt för många leenden (kan väljas att ses som del av charmen). Förvänta er däremot fantastisk mat!

Är du sugen på något sött? Österlenchoklad i Skåne-Tranås har fantastiska praliner och mängder av andra chokladprodukter. Svensk regnig sommar känns bra mycket bättre med några chokladbitar i munnen.

Läs mer om skånsk mat.
I september kommer Arenas nya bok Skånska matupplevelser – med kärlek till de skånska smakerna.

Det här inlägget postades i Kokbok, Resa och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

