Praktikvecka 1. Jag testar allt!

Sen i måndags har jag haft möjligheten att praktisera här på Bokförlaget Arena. Jag heter Alexandra och studerar på kursen Förlags- och bokmarknadskunskap på Lunds universitet. Praktiken är en del av min utbildning och en fantastisk chans för en litteraturälskare att se hur bokproduktionen går till.

När man studerar för att jobba på förlag får man massa romantiska idéer om hur det är att jobba på bokförlag, möten med spännande människor, roliga texter att jobba med och en chans att nörda ner sig i arbetet. Första veckan på praktiken säger mig att ett förlagsjobb är allt det och lite till! Hitintills har jag lärt mig flera spännande ord, som drätt och vällingklocka (en ”mat- och sovklocka” för tjänstefolk), fått läsa korrektur, läsa tidskrifter på biblioteket, blivit bjuden på semla av författaren Karl-Erik Johansson, och mycket mer. För att inte nämna musklerna man bygger när man bär runt på alla böcker.

Den första veckan har gått väldigt snabbt. Jag kommer vara kvar i fem veckor till och ta in allt jag kan samtidigt som jag håller er uppdaterade (och hoppas på ett nytt semlebesök)!

På återseende!

Alex

Det här inlägget postades i Besök hos förlaget och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Praktikvecka 1. Jag testar allt!

  1. Pia Nordahl Frisk skriver:

    Du har hamnat på rätt ställe! Lycka till!
    Pia Nordahl Frisk

Kommentera

