Bokdoftande minnen

Ett av mina starkaste bokminnen är från ett antikvariat på Drottninggatan i Helsingborg. Dit gick min pappa och jag varje gång vi var i stan för att hälsa på farmor. Jag minns det väl, den gamla farbrorn bakom disken (antagligen ungefär lika gammal som jag är nu), de smala, smala gångarna mellan de överfulla hyllorna med böcker på alla ledder. En dröm för någon som just upptäckt Britta och Silver, Svarta hingsten och Kulla-Gulla … ALLT fanns där en trappa ner, i det trånga antikvariatet med doften jag fortfarande minns.

Partille bokhandelKänslan kom över mig igen i fredags när jag på väg hem från ett möte i Göteborg passade på att gå inom Partille bokhandel. Vilken enastående fin bokhandel! I den vackra lokalen trängdes ett otroligt sortiment (med nya böcker bör kanske tilläggas). Hittar man inte den bok man söker här så är det läge att tänka om. Lätt att bli nostalgisk, jag vet, men så såg ju faktiskt bokhandeln ut förr, innan massflytten ut till och in i de opersonliga och stundtals snudd på deprimerande shoppingcentren, med sortimentet reducerat till Björn Hellberg, Jan Guillou och Liza Marklund (och Morbergs kokböcker förstås). Fortfarande kämpar några tappra, äkta bokhandlare på. Hamrelius i Malmö är ett annat exempel. Heder åt dem alla och heder åt farbrorn på antikvariatet i Helsingborg som hade alla Kulla-Gullaböckerna.

Lena

Det här inlägget postades i Bokbranschen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

