Praktikvecka 4. Hur många böcker har du i din bokhylla?

Vecka fyra. Fjärde fredagen på Bokförlaget Arena. Jag sitter på min plats och tittar upp på bokhyllorna, fyllda med konstböcker, fotoböcker, kokböcker, grafiska guider, handböcker och kataloger. Jag tänker på allt jobb det ligger bakom en välfylld bokhylla. Hur många timmar man lägger ner för att göra en bok från början till slut. Hur slutet aldrig har en tydlig gräns. Från det att texten är skriven ska den skrivas om, läsas om, korrigeras, kollas, sättas, tryckas, säljas.

Jag har gjort lite av varje den här veckan, korrekturläst böcker och kataloger, kläckt säljidéer till nästa utgivning. Faktagranskat ord och uppgifter, uppdaterat kontaktuppgifter. Det är just de varierade uppgifterna på ett förlag, de tidskrävande kvalitetsviktiga till de nödvändigt upprepande, som lockar mig.

Just en viktig men osynlig del av bokutgivning är lagerhållning. För att det är fredag och för att jag är på extra gott humör så utlyser vi härmed en tävling! Hur många titlar tror ni att Bokförlaget Arena har i sitt lager?

Oresund_omsl72Närmast svar vinner boken Exotiska utflykter runt Öresund som utkommer i slutet av februari, med andra ord – en bok som inte haft tid att ligga på lagerhyllan. Skicka ditt svar till info@arenabok.se senast fredag förmiddag nästa vecka. Vinnarna tillkännages på fredag eftermiddag, här på bloggen.

Trevlig helg alla!

Alex

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

