Gåsjakt i Pildammsparken

Om jag  fått enIMG_2481 krona för varje gång min hund skämt ut mig i Pildammsparken hade jag haft en spargris av normalstorlek full. Min hund jagar gäss. Små oskyldiga gåsbarn och gamla gäss som knappt orkar lyfta från marken. Hela flockar av ilsket skrikande gäss! Utskämd och utskälld blir man. Egentligen är det en apporterande fågelhund som borde vänta tills gåsen är skjuten. Men det har hon förstått – ska det bli gås får man ta saken i egna händer. Bortsett från detta så är Pildammsparken ett av mina absoluta favoritställen i Malmö. Här gympade vi på ”tallriken”, tränade för det första (och enda) milloppet och så har det förstås promenerats. Vår som höst. Sommar som vinter. 

Nästa år fyller Pildammsparken 100 år och det ska vi få vara med och göra bok om! Författaren Ulla Hårde har skrivit historien om den magnifika parken, anlagd till Baltiska utställningen 1914. Ulla har också samlat ihop ett imponerande historiskt bildmaterial och det ska bli riktigt kul att ta tag i detta nu. Lite extra kul är det att författaren till böckerna om Hargs bruk berättade för mig att en av Beck-Friisarna därifrån besökte just Baltiska utställningen. Om detta skrev han i ett brev som ska finnas bevarat. Det stämmer alltså. Världen är liten.

Lena

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

