Porrigt eller sensuellt, rörigt eller kommunikativt?

Porrigt eller sensuellt, rörigt eller kommunikativt, nutid eller 70-tal? Ja, åsikterna har varit många när vi i veckan kontaktade utvalda bokhandlare, bibliotekarier och andra samarbetspartners i branschen för att höra vad de tyckte om omslaget till vår kommande bok om Svensk Illustration. Kommentarerna har strömmat in, både via Facebook, mejl och telefon. Tack alla ni som tog er tid att svara!!

Nedan hittar ni ett urval av kommentarerna som kommit in via mejl, ni hittar fler på vår Facebook-sida där även omslagen finns.

Trevlig helg!

Johanna

”den första är för porrig och Jane Barks för koncentrerad till 70-talet. Resten är för rörigt/fult. Det bästa vore ett omslag med två, max tre bilder av dels en skolplansch, dels något modernare, tex Jane Bark.”

” Välj detta [nummer 1] om ni vill vara spekulativa – man ser ju bilden på långt håll o undrar förstås vad det handlar om, tala om att bilden ”sticker ut” och det är ett bra säljargument. Men lägg gärna rad två i rött!”

”Jag föll för den första av Jane Bark. Snygg, lite sensuell och gör sig bra som omslag. Som alternativ nr. 3 även det Jane Bark, de andra framförallt det sista förslaget känns lite spretigt i mitt tycke.”

”Omslag 4 är mest talande för innehållet. Att det finns en stor variation inom svensk illustration. Att begränsa sig till en enda konstnär/illustratör kan innebära att man tappar läsare som av någon anledning inte fångas av omslaget. Som bibliotekarie ser jag ofta att omslaget är viktigt för att fånga läsare. Boken i sig kan vara hur bra som helst, men har den ”fel” omslag får den stå kvar i hyllan och det hjälper inte hur mycket man än försöker prata till dess fördel.”

”En varning hade ju kunna vara på sin plats! Här slänger man upp pdf:n och får en visserligen tecknad, men dock något porrig bild på skärmen – tur jag inte satt i butiken😉 Men jag tycker nog att den med flera bilder, dvs förslag 4 passar bäst på en bok som ska representera utveckling. Om sedan just dessa bilder är de bästa vet jag inte.”

”Omslagsidé nummer 4 röstar jag på. Den kommunicerar och lockar med det blandade innehållet. Men var är Owe Gustafson (Fem myror …) och Hans Arnold?! Omslagen med enskilda illustrationer (ur kontext) förvirrar.”

Det här inlägget postades i Bokbranschen, Grafik, Konst, Omslag och formgivning, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s