Telefonbryderier

Jag fick äntligen tid att hämta ut ett paket i påskas. Som vanligt fanns inte de numera nödvändiga läsglasögonen i närheten varför jag sträckte fram mobilen med kollinr. Ung kille bakom disken (tillräckligt gammal för att spela och röka antar jag, paket hämtas numera i en kombinerad spel- och tobaksaffär). Snabb blick på telefonen. Snabb blick på mig. Det var helt uppenbart att hans hjärna just registrerat ett musealt föremål. Ja, för så är det: jag har en stenålderslur utan andra finesser än att man kan ringa och sms:a. År 2013 har man bara inte en sådan längre har jag fått mig berättat av välmenande familj och vänner. Jag framhärdar i min ambition att inte byta ut en pryl som fortfarande fungerar problemfritt. Men hur länge kan man det när utvecklingen pockar på? Senast jag frågade om vägen fick jag till svar att det säkraste var att konsultera gps:en i min mobiltelefon. På min nya bank fick  jag det glada beskedet att jag numera kan sköta alla bankärenden via appar i mobilen. Närsomhelst och framför allt varsomhelst. Men då visste den unga bankkvinnan förstås inte att jag var hopplöst bakom när det gäller mobiltelefoner.

Visst är det fiffigt och praktiskt och jätteanvändbart. Och jag är liksom ingen vanereaktionär. Men jag kan inte med att skrota en fungerande telefon. Vetskapen som följde av arbetet med Köp dig fri gnager. Världens alla iphones bidrar till utarmningen av jordens förråd av metaller. Och så Anders Wijkman i radion häromdagen: Om alla behöll sina telefoner lite längre hade det gjort enorm skillnad för miljön.

Vi får se tiden an. Jag vet iallafall en sak – så långt som det gick innan jag bytte min förra mobil kommer det inte att gå. Året med en trasig GHI- knapp var en smärre prövning. Under ett år kunde jag inte skicka sms innehållande någon av dessa bokstäver eller ringa upp någon med en 4 i numret. En utmaning värd att prova?

Lena

Det här inlägget postades i Köp dig fri!. Bokmärk permalänken.

Kommentera

