Mode och melankoli på Kulturen

Nuförtiden ska det närturistas. Man ska gräva där man står och fånga dagen i närheten av hemmet. Inte åka långt och miljöbova sig. Med detta i åtanke är det extra dystert att konstatera att jag i princip missar allt som finns i min omedelbara närhet i form av utställningar, men hur lätt och gärna som helst tar tåget till Stockholm för att gå på Fotografiska eller till och med flyget till Berlin för att besöka fina Hamburger Bahnhof. Och då bör det nämnas att jag bara har en kvarts långsam cykeltur för att nå entrImacon Color Scannerén till exempelvis Lunds konsthall. Redan i helgen tänker jag dock bli en bättre människa och cykla in till stan för att se Carl Bengtsson-utställningen på Kulturen. Modefoto på anrika Kulturen – där ser man! Carl Bengtsson, fotografen vars bilder jag stiftat bekantskap med via böckerna Bilden av modet och Portraits, har tagit en mängd fina modebilder. Bland annat några av mina favoriter i genren, nämligen de för Nygårds Anna Bengtsson. Drömska, lite melankoliska och helt underbara.

Lena

Foto: Carl Bengtsson för Nygårds Anna Bengtsson

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

